Ter lering

uit 2016 tot 2023 (klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)
stuur een bericht naar de kunstenaar

Vera Sjevtsova (later Vera Repina 1854-1918) – kopie naar Ilya Repin (1878)

2023

Er is weinig bekend over dit portret. Het origineel bevindt zich in privébezit. Vera was Repins eerste vrouw, de dochter van Repins huisbaas, de architect Aleksej Sjevtsov. Zij figureert in vele van Repins schilderijen. Welke betekenis zou er schuilgaan achter het onderwerp van het schilderij? Zou Repin bewust een lezende vrouw hebben willen afbeelden of verveelde het model zich tijdens het lange poseren en heeft ze er dus maar een boek bij gepakt? De uitgave van het boek op Vera’s schoot is nog ongesneden; de vouwen van de samengestelde delen aan de boven- en voorranden zijn nog intact. Om het boek te kunnen lezen zal Vera de bladzijden met het papiermes dat zij in haar hand houdt, moeten scheiden. Het motief van lezende vrouwen heeft kunstenaars lang geïnspireerd. Lezen was voor vrouwen, zeker in voorbije eeuwen, een emanciperende bezigheid die ontsnapping bood aan de begrensde, huiselijke binnenwereld en een onbegrensde wereld opende van gedachten, fantasie en kennis, die voorheen alleen voor (ook slechts een selecte groep) mannen openlag. In stilte een boek lezen is in de westerse wereld nog maar kort de norm. De intieme, individuele ervaring van het lezen brengt, naast kennis, ook emotionele en seksuele vrijheid. Vrijheid is altijd een bedreiging voor de macht, die voorheen nog uitsluitend in mannelijke handen lag. Inmiddels ligt voor mijn dochters de wereld open; boeken, internet, vrijheid en vrije tijd. Zij beschikken over alle middelen om te groeien en zichzelf te verbeteren en om te genieten en leren van boeken.

Two Japanese Wrestlers by a Sink naar Lucian Freud

2021

Na een bezoek aan de Tate Britain-tentoonstelling 'All Too Human'in 2018 begon ik aan deze stillevenkopie van mijn favoriete schilder Lucian Freud. 'Two Japanese Wrestlers by a Sink' (Art Institute of Chicago). De titel verwijst naar een fragment van zijn schilderij van de kranen van de gootsteen in zijn atelier in Holland Park, waarop een deel van een afbeelding is te zien van de torso van een worstelaar en twee benen, gestoken achter de kranen. Het stromende water uit de messing kranen is als een subliem symbool van vergankelijkheid - dat onze ogen naar de gootsteen leidt terwijl we kijken hoe het zich vermengt met de bruine vlekken van oude verfresten die door de afvoer lopen. Freud werkte tussen 1983 en 1987 aan dit schilderij. Zoals altijd schilderde hij naar het leven; Ik vraag me af of hij de kranen 5 jaar heeft laten lopen...

Modest Mussorsky naar Ilya Repin 1881

2018

lya Repin portretteerde zijn vriend en Russische componist Modest Musorgsky in 1881. De componist had zijn onsterfelijke compositie de Schilderijententoonstelling al geschreven. Mussorgsky schreef Repin: “In mijn Schilderijententoonstelling wil ik een stem geven aan het Russische volk, ongepolijst en zonder opsmuk. Ik wil het lijden van mijn volk tastbaar maken". Modest hing dagelijks met andere componisten en schrijvers rond rond in tavernes. Op 42 jarige leeftijd verloor hij zijn baan bij de overheid en vertelde zijn vrienden: “Er zit niets anders op dan te bedelen”. Zijn creatieve periode was voorbij. Repin vond zijn vriend in een krappe, schaars verlichte kamer van een militair hospice. Hij had veel gedronken en was onderhevig aan aanvallen van waanzin. Het portret nam vier zittengen in beslag (maart 1881). Repin was gedwongen het canvas op een tafeltje te balanceren. Het portret is een meesterwerk van eenvoud, daadkracht, mededogen en eerlijkheid; zelfs in het diepe verval zijn de ogen vol vuur. Repin ving zijn warrige haar, zijn rode neus en zijn troebele ogen. Een vijfde zitting was gepland voor twee weken later. Toen Repin op de afgesproken tijd in het hospice arriveerde, behoorde Mussorgsky niet meer tot de levenden. Ondanks strikte orders had een zuster voor hem een ​​fles verboden cognac gekocht. Repins beschermheer Pavel Tretyakov kocht het portret ongezien. Repin wilde geen geld en schonk het om een ​​gedenkteken te helpen betalen. Collega-schilder Kramskoy staarde vol ontzag urenlang naar het portret van en omschreef het als een combinatie van Rembrandt en Velázquez.

Rembrandt naar zelfportret 1642

2016

Rembrandt zelfportret 1642

Bal Bullier naar Sonia Delaunay 1913

2017

De combinatie van licht, kleur en beweging is perfect vastgelegd in dit meesterstuk van Sonia Delaunay. Het bijna vier meter brede schilderij met tangodansers in kleurrijke contrasten schittert in oneindige energie.

Kweeperen naar Lucian Freud 1981/2

2018

Stilleven naar Lucian Freud 1981/2